Monday, December 10, 2007

Tahniah Datuk Seri

72 masakan diwarta warisan kebangsaan

KUALA LUMPUR 9 Dis. – Sebanyak 72 jenis masakan tradisional pelbagai kaum di negara ini akan diwartakan sebagai Masakan Warisan Kebangsaan bagi memastikan masakan tersebut tidak pupus ditelan zaman.

Menteri Kebudayaan, Kesenian dan Warisan (KeKKWa), Datuk Seri Dr. Rais Yatim berkata, kementerian akan mendapatkan persetujuan rakyat terutama pakar masakan daripada golongan tua sebelum masakan itu diwartakan.

“Makanan yang hendak diwartakan itu akan ditentukan secara rasmi bukan sahaja dari asal-usulnya, malah termasuk bahan ramuan dan cara hidangannya kerana itu ia perlu merujuk mereka yang benar-benar pakar.

“Ia bakal dibukukan tetapi ia kini dalam satu kajian yang mendalam dan komprehensif sebelum kita dapat wartakan,” katanya.

Beliau berkata demikian pada sidang akhbar selepas merasmikan Pesta Makanan Warisan 2007 di Dataran Merdeka di sini, hari ini.

Jenis makanan termasuk Sambal Neraka (Siam), Nasi Banchaan (Jawa), Nasi Periuk Kera (Sarawak), Niang Tau Fu Bok (Cina), Sambal Gerangau (Chettiar), Gedonchak (Pulau Pinang), adalah antara hampir 170 masakan yang unik dipamerkan di pesta yang pertama kali diadakan oleh KeKKWa itu.

Dalam pada itu, Dr. Rais berkata, pihaknya akan mengambil alih Bangunan Sultan Abdul Samad, di sini dan kawasan persekitarannya termasuk Dataran Merdeka bagi menempatkan KeKKWa bermula pada tahun hadapan.

“Dengan menelan kos sebanyak RM35 juta, kerja-kerja pengubahsuaian, hiasan dalaman dan landskap sedang berjalan rancak,” katanya.

No comments:

web stats