Wednesday, December 12, 2007

KESILAPAN REKABENTUK YANG MENGUNDANG BAHAYA KEPADA RAKYAT

Tujuh maut, empat parah bas rempoh lori di Tol Jelapang

IPOH 11 Dis. - Tujuh orang terbunuh dan 28 cedera, empat daripadanya parah, apabila sebuah bas membawa rombongan Wanita UMNO Bahagian Kuala Kedah, merempuh belakang sebuah lori tangki di Plaza Tol Jelapang menghala ke selatan di Lebuh Raya Utara Selatan awal hari ini.

Mereka yang meninggal dunia dalam nahas pada 4 pagi tadi ialah pemandu bas, Lim Teh Lee, 49; pemandu kedua, Saad Salleh, 45; serta anggota rombongan, Siti Rosedah Ibrahim, 46; Puteh Mat Isa; Mohamad Hussin, 50; Dahara Mohamad; dan Nur Shuhadah Muhamad, 15.

Empat yang cedera parah di bahagian kepala dan badan ialah Che Som Yusoff, 51; Halijah Hanafiah, 52; Sipah Sulaiman; dan seorang lelaki yang identitinya belum diketahui.

Seramai 16 lagi turut dimasukkan ke Hospital Ipoh, manakala lapan dirawat sebagai pesakit luar, kata Ketua Polis Daerah Ipoh, ACP Azisman Alias.

Mereka yang menerima rawatan di wad dan dirawat sebagai pesakit luar ialah Fatihah Shafie, 14; Zurina Nayan, 47; Mohd Aminuddin Ramli, 20; Fatimah Rojaan, 40; Hakis, 8; Hasiah Lebai Cha, 53; Rohani Hashim, 56; Umi Kalsom Wan Dollah, 16; Mohd Shukri Hasin, 8; dan Haminah Nikmat, 56.

Nurfazilah Abdullah, 14; Mohd Muhsi Ahmad, 11; Faridah Mohd Nor, 44; Nurhashimah Mohd, 18; Shamshum Ishak, 52; Mastura Izzati Mat Isa, 17; Shahhasliza Hussein, 22; Habibah Yaakub, 33; Yom Wahab, 52; Assariza Derani, 38; Siti Aishah Saidin, 17; dan Normah Hanafi.

Dua lagi wanita yang identiti mereka belum dikenal pasti turut menerima rawatan.

Rombongan itu, yang dalam perjalanan untuk bercuti di Cameron Highlands, bertolak pada 12 tengah malam tadi dari Masjid Kubang Jawi di Kuala Kedah, yang menjadi tempat mereka berkumpul.

Seorang daripada penumpang yang cedera, Haminah Nikmat berkata, bas berkenaan dipandu dengan laju ketika memasuki dan melepasi Terowong Menora yang terletak beberapa kilometer dari Plaza Tol Jelapang.

“Lepas sahaja terowong itu, bas memang laju. Bila nak dekat sampai (plaza tol) tiba-tiba orang depan menjerit... brek tak makan. Makcik duduk bahagian tengah, lepas bas rempuh lori depan, habis bahagian depan dan kusyen yang makcik duduk pun rapat dengan bumbung bas,” katanya.

Beliau berkata, semasa bas persiaran itu merempuh lori, semua penumpang berteriak meminta tolong, manakala barang-barang mereka bertaburan.

Seorang lagi penumpang, Mastura Izzati berkata, beliau terjaga daripada tidur ketika penumpang lain menjerit meminta tolong.

“Saya tengok semua penumpang semuanya dah tertolak ke bahagian depan bas. Kerusi yang saya duduk pun patah. Keadaan dalam bas memang kelam-kabut dan penumpang panik sebab takut bas meletup selepas dengar bunyi enjin meletup dan ada asap,” katanya.

Umi Kalsom Wan Dollah, dari Kampung Pida 2 1/2, Jitra, yang mengalami kecederaan di bahagian muka, turut mengakui, bas dipandu dengan laju ketika menuruni cerun berbukit dari Terowong Menora menuju ke plaza tol.

- Bernama

No comments:

web stats